Kreeka kaubitsejate hulgas oli vanasti raske liikuda ilma, et keegi sind oma kaupa ostma ei meelitaks.
"Ostke endale elektroni," meelitab kollaste keedega kaubitseja. "Need on võlukivid, mida lained heidavad kauge Amalhiose mere rannale. Neil on imepärased omadused!"
"Vaadake, ma hõõrun seda villaga ja ta hakkab asju enda külge tõmbama," reklaamis kaubitseja kollakaspruune ehteid.
See elektron oli merevaik, Läänemere ääres kunagi kasvanud helmemändide kivistunud vaik. Merevaik läheb elektrit täis samamoodi nagu mõnikord riided ja juuksed. Kõikidel juhtudel on meil tegemist staatilise elektriga. Tekkivad särtsatused on väikesed elektrilöögid, mida tekitab staatiline elekter. See tekib asjades sellepärast, et asjad on elektriliselt laetud. Elektrilaengud võivad tekkida igas esemes, kuid sageli on nad nii väiksed, et jäävad märkamatuks. On olemas kahesuguseid elektrilaenguid: positiivseid ja negatiivseid. See ei tähenda seda, et ühed on head ja teised halvad. Ühesuguse laenguga laengud tõukuvad ja erisugused tõmbuvad.
Loodusõpetuse tunnis muutus meie klass tõeliseks füüsikalaboriks. Kõigepealt loosisime nimepulkadega 7 rühma. Õpetaja selgitas töötubade ülesandeid ja kirjutas tahvlile rühmade töötubades liikumise järjekorra:
Seejärel asusime uurima staatilise elektri tekkimist ning lapsed said läbi proovida erinevaid katseid. Nii olid katsejänesteks esemed alates õpetaja merevaigust ehetest kuni õhupallideni välja. Nagu ikka, mõnel väikesel teadlasel õnnestusid katsed paremini, mõnel mitte nii edukalt, aga elevust ja põnevust jätkus terveks päevaks ja lapsed leiutasid uusi katseid juurdegi. Oma katsete tulemused kirjutasid lapsed töölehele üles:
Kel katsed tehtud, sai staatilise elektri kohta veel teadmisi juurde koguda raamatust "Laste teadusentsüklopeedia":
Pärast tundi arutlesime, mis lastele loodusõpetuse tunnis meeldis ja mis mitte. Laste arvamused olid sellised:
- mulle meeldis koostöö;
- ma õppisin katseid tehes väga palju;
- sai oma kätega katsetada;
- tund oli hästi põnev;
- sain teada, et staatilist elektrit ei pea kartma;
- sain palju teada;
- mulle meeldis rühmatööd teha ja õppida koos sõpradega;
- saime erinevaid asju proovida;
- mulle meeldis see, et meie õpetaja nuputab meile kogu aeg vahvaid õppimiseasju välja;
- ise läbi tehes ja katsetades saad palju targemaks ning jääb paremini meelde;
- mulle meeldis see, et me saime katsetada asju, mida me igapäevaselt ei tee;
- tund sai liiga ruttu otsa, oleksin tahtnud veel selliseid ülesandeid teha;
- selliseid loodusõpetuse tunde võiks hästi tihti teha;
- mulle ei meeldinud see, et klassis tekkis vahepeal liiga suur lärm.
Loodusõpetuse tunnis muutus meie klass tõeliseks füüsikalaboriks. Kõigepealt loosisime nimepulkadega 7 rühma. Õpetaja selgitas töötubade ülesandeid ja kirjutas tahvlile rühmade töötubades liikumise järjekorra:
Seejärel asusime uurima staatilise elektri tekkimist ning lapsed said läbi proovida erinevaid katseid. Nii olid katsejänesteks esemed alates õpetaja merevaigust ehetest kuni õhupallideni välja. Nagu ikka, mõnel väikesel teadlasel õnnestusid katsed paremini, mõnel mitte nii edukalt, aga elevust ja põnevust jätkus terveks päevaks ja lapsed leiutasid uusi katseid juurdegi. Oma katsete tulemused kirjutasid lapsed töölehele üles:
Kel katsed tehtud, sai staatilise elektri kohta veel teadmisi juurde koguda raamatust "Laste teadusentsüklopeedia":
Pärast tundi arutlesime, mis lastele loodusõpetuse tunnis meeldis ja mis mitte. Laste arvamused olid sellised:
- mulle meeldis koostöö;
- ma õppisin katseid tehes väga palju;
- sai oma kätega katsetada;
- tund oli hästi põnev;
- sain teada, et staatilist elektrit ei pea kartma;
- sain palju teada;
- mulle meeldis rühmatööd teha ja õppida koos sõpradega;
- saime erinevaid asju proovida;
- mulle meeldis see, et meie õpetaja nuputab meile kogu aeg vahvaid õppimiseasju välja;
- ise läbi tehes ja katsetades saad palju targemaks ning jääb paremini meelde;
- mulle meeldis see, et me saime katsetada asju, mida me igapäevaselt ei tee;
- tund sai liiga ruttu otsa, oleksin tahtnud veel selliseid ülesandeid teha;
- selliseid loodusõpetuse tunde võiks hästi tihti teha;
- mulle ei meeldinud see, et klassis tekkis vahepeal liiga suur lärm.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar