28. november 2025

Aktiivõpe teemal "Liiklusvahendid"

Hommikuringis andis õpetaja smart-tahvli abil vihje, mis on selle nädala teemaks. Lapsed pakkusid erinevaid asju, kuid lõpuks jõudsime õige vastuseni -  "Liiklusvahendid". 

Kõigepealt loosisime piltidega end 4 rühmaks:               


Nõnda moodustasime neli rühma nimedega "Laev", "Lennuk", "Auto" ja "Rong".

Nüüd läks lahti ajurünnak. Viie minuti jooksul kirjutasid lapsed paberile nii palju liiklusvahendite nimetusi kui oskasid ja seejärel kirjutasid oma sõnad ka tahvlile:
Vaatasime sõnade õigekirja üle ning võitjaks sai see võistkond, kus kõige rohkem õigeid sõnu =)

Järgmise tegevusena loosisime igale meeskonnale ühe vanaaegse foto ühest transpordivahendist. Pildi teematuli eelnevalt sedeli pealt kraapida:

Fotot tähelepanelikult uurides kirjutasid lapsed foto kohta võimalikult palju küsimusi. Seejärel näitasime fotosid dokumendikaameraga kogu klassile ning lugesime oma küsimused ette. Oli küsimusi, millele sai foto põhjal vastata, aga oli ka neid, mille kohta sai öelda, et sellele küsimusele pole võimalik vastata =)


                                        



Töölehel lahendasime ristsõna ja koostasime mõistekaarti:

Töölehe teiselt poolt leidsime funktsionaalse lugemise harjutuse. Venn´i diagrammist otsisime, milliste transpordivahendeid lapsed reisimiseks kasutasid.


Harjutasime ilusa käekirjaga kirjutamist ning kirjutasime tahvlilt ärakirja:

Otsisime tekstist keelereeglitele vastavaid sõnu. Näidisena tegime tahvlile keelreegli kellega/millega? 
Nüüd otsis ja pusis igaüks omaette, pärast kontrollisime muidugi oma vastused koos ära ka:

Lapsed on alati rõõmsad, kui neile antakse tööülesandeid valida. Töölehel oli kaks toredat juttu kahest autopõrnikast. Igaüks valis kumba juttu ta soovib lugeda ning luges selle hoolega läbi:


Jutukese põhjal täitsime töölehel lünkharjutust:


Lugesime tähelepanelikult jutukese all olevaid lauseid ning kirjutasime hästi ilusa käekirjaga vihikusse need laused, mis sobisid valitud jutuga:


Nüüd tegime paaristööd. Kõigepealt jagas õpetaja lastele jutukese, mida tuli hoolega mitu korda läbi lugeda lugeda ning lausetes olulised keelereeglid värviliselt ära märkida.

Seejärel korjas õpetaja jutukese oma lauale ning jagas sama jutukese klassi laiali. Leppisime kokku, millise jutu juurde iga rühm "jookseb", sest tegime "jooksvat etteütlust". Algul jookseb üks paarilistest ja dikteerib jutu esimese poole laused ning sõber kirjutab. Pärast vahetatakse rollid. Kui jutuke kirjutatud, said lapsed oma esialgse jutu tagasi ja kontrollisid vead ära. Oluline ei olnud mitte see, kui palju vigu lastel esialgu oli, vaid kui hästi oma töö pärast ära parandati.


Eesti keeles on päris palju naljakaid ütlemisi ja kõnekäände. Lugesime luuletust "Koer poiss sõitis jänest", mille kohta täitsime ka töölehte. Seejärel lugesime jutukest "Tramm", kus teksti oli peidetud kõnekäänd "ninapidi vedama". Ühtlasi oli tore meenutada 1. klassis loetud raamatukese "Peep ja sõnad"  vahvaid ütlemisi.

Matemaatika tunnis tegime nuputamisülesandeid:
1. Autoderivis sõitis üks auto kolme auto ees, üks auto kolme auto järel ja kaks autot kahe auto vahel. Mitu autot oli kokku? (4 autot)

2. Millal liigub jalgratas sama kiiresti lennuk? (Kui jalgratas on lennuki sees)

3. 2 täiskasvanut ja 2 last tahavad minna paadiga üle jõe, kuid paat kannab korraga ainult 1 täiskasvanut või 2 last. Kuidas nad siiski paadiga üle jõe saavad? Joonista vastus skeemina.

Tähelepaneliku ruutude lugemise tulemusel saime töölehele purjeka pildi =)


Töövihikus arvutasime ja saime teada, mis nimetusega nimetati vanasti jalgratast ning lahendasime tekstülesandeid:

Liiklusvahendite eelkäijaks oli ratas. Korrutustabeli harjutamiseks lahendasime ratastele peidetud ülesandeid:

Peastarvutamise pusle vastustest saime kokku pildi Londoni liiklusvahenditest:


Korrutustabeli harjutamiseks mängisime täringumängu:

Tegime õpetaja koostatud arvutamise ja värvimise töölehte "Lennukid":


Kuna osad ülesanded olid võistkondlikud, siis tegime nädala lõpus punktidest ka kokkuvõtted:

Kunsti- ja tööõpetuse tunnis õppisime lennuki voltimist. Kel lennuk valmis, disainis selle viltpliiatsite ja värvipliiatsitega ilusaks värviliseks.


Seejärel korraldasime oma lennukitega lendamisvõistluse =)

Lendamisvõistluse võitjad:

Kui reedel võtsime lastega nädalat kokku, arvasid lapsed, et oli ülilahe nädal, eriti meeldisid võistkondade loosimine ja võistluslikud ülesanded. Ja muidugi avaldasid lapsed soovi, et selliseid lahedate tegevustega nädalaid võiks rohkemgi olla. Eks õpetaja püüab siis anda endast parima =)

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar